HUKUM FIQHI
Jagalah ALLAH, ALLAH menjagamu : Aurat
Apa itu aurat?
Aurat
adalah suatu kehormatan diri bagi seseorang, yang wajib dijaga dan
dipelihara sepanjang masa. Walau di dalam apa jua keadaan, menjadi
kewajipan ke atas umat Islam menutup aurat. Definisi lain ialah sesuatu
yang tidak dibenarkan wanita mempersembahkannya di hadapan lelaki ajnabi
ataupun sebaliknya.
Dalil-dalil berkenaan penjagaan aurat :
Maksud ayat al-Quran,
Wahai
anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah dan berhias pada tiap-tiap
kali kamu pergi tempat ibadat ( masjid ) dan makan serta minumlah. Dan
jangan kamu melampaui batas. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang
yang melampaui batas.(Al-A`raaf 7:31)
Rasulullah S.A.W bersabda:
“Aurat mukmin terhadap mukmin yang lain adalah haram.”
(Hadith Riwayat Aththahawi)
“Jagalah
auratmu kecuali terhadap isterimu atau budak(hamba) wanita yang kamu
miliki. Aku bertanya, ‘Ya Rasulullah, bagaimana kalau dia sedang
bersendirian?’ Nabi saw menjawab, “Allah lebih berhak (patut) kamu
berasa malu.” (Hadith Riwayat Bukhari)
“Jika
seorang anak wanita telah mencapai usia baligh, tidak pantas terlihat
darinya selain wajah dan kedua telapak tangannya sampai bahagian
pergelangannya.”
(Hadith Riwayat Imam Abu Daud daripada Qatadah)
Jadi
berdasarkan dali-dalil di atas menjadi kewajipan ke atas kita menjaga
aurat,Maka hukum di sini jika kita membukanya adalah haram dan ditegah
dalam agama. Kecuali dalam keadaan-keadaan tertentu contohnya untuk
perubatan. Orang-orang yang suka mendedah aurat mereka pasti akan di
azabkan dengan azab yang pedih di akhirat kelak.
Batasan-batasan aurat :
A.Aurat di khalayak awam
1.
Aurat lelaki di khalayak ramai ialah antara pusat dan lutut. Namun
begitu dia dilarang keluar rumah seperti ke pejabat atau pasar hanya
dengan menutup bahagian itu kerana nilai adab turut dihormati oleh Islam
dalam pembinaan syarak.
2.
Aurat perempuan di khalayak ramai ialah seluruh tubuh badan, kecuali
muka dan dua tapak tangan. Namun jika wajah yang dimilikinya sangat
cantik, sehinggakan menimbul fitnah, wajib ditutup wajahnya.
B.Aurat dengan ahli keluarga (mahram sahaja)
1. Bagi Lelaki, antara pusat dan lutut
2. Bagi perempuan, antara pusat dan lutut
C.Aurat sesama jantina (dengan syarat tiada fitnah)
1.Aurat Lelaki dengan lelaki, antara pusat dan lutut
*Jika menimbulkan fitnah wajib ditutup seluruh tubuh badan.
D.Aurat ketika berkhalwat di dalam bilik (sunyi dari pandangan)
1.Aurat lelaki, antara pusat dan lutut dan setengah ulama berpendapat hanya dua kemaluan yang wajib ditutup.
2. Aurat perempuan, antara pusat dan lutut
Etika menutup aurat
1.Berpakaian
mengikut garisan syarak, yang mana mesti menutup aurat. Aurat bagi
lelaki ialah antara pusat hingga ke lutut. Bagi perempuan ialah seluruh
tubuh badannya, kecuali muka dan kedua tangan hingga ke pergelangannya.
Aurat ini wajib ditutupi dari pandangan penglihatan manusia umum. Haram
diperlihat dan haram melihatnya.
2.Tidak
menyerupai dengan kaum yang engkar kepada Allah. Seperti pakaian ahli
gereja, ahli ibadat agama lain atau pakaian yang menjadi symbol kepada
ahli kemungkaran, seperti ahli muzik, pelacur dan sebagainya.
3.Pakaian
yang dipakai mestilah menutup susuk tubuh badan. Iaitu pakaian yang
longgar dengan kesesuaian tubuh badan. Pakaian yang ketat atau sendat,
tetap haram sekalipun pada zahir ia telah menutup aurat. Ia adalah
kerana susuk tubuh badan merupakan aurat yang perlu dijaga.
4. Pakaian yang tidak bercorak atau berwarna-warni, yang ada daya penggamit pandangan.
Hukum melihat aurat
Haram bagi
seseorang melihat kepada aurat orang lain sekalipun sesama jenis,
seperti melihat seorang lelaki kepada aurat seorang lelaki dan perempuan
melihat aurat perempuan. Lebih berat lagi jika memandang kepada aurat
yang berlainan jenis seperti seorang lelaki melihat kepada aurat
perempuan dan sebaliknya. Apatah lagi melihat kepada artis perempuan
masa kini
Dimaafkan
jika terlihat sekilas pandangan sahaja, tanpa memakukan pandangan ke
tempat haram tersebut atau mengikuti pandangan pertama dengan pandangan
kedua Namun jika melihat kepada aurat sendiri ia dimakruhkan, samada
seorang lelaki ataupun perempuan. Makruh juga membuka aurat di tempat
yang sunyi dari pandangan manusia seperti di dalam bilik secara
bersendirian.
Jika
terpaksa, seperti perubatan, harus bagi seorang ahli perubatan sesama
jenis dengan pesakit melihat kepada aurat pesakit tersebut, tanpa ada
mahram yang menemani. Seperti ahli perubatan perempuan melihat kepada
aurat pesakit perempuan dan sebaliknya. Jika ahli perubatan berlainan
jenis dengan pesakit, seperti ahli perubatan lelaki dan pesakit
perempuan, diwajibkan ada bersama mahram yang menemani dan dengan syarat
tiadanya ahli perubatan perempuan di sana. Ketika ini, haruslah melihat
kepada aurat pesakit tersebut.
Sejauhmana keharusan lelaki melihat kepada wanita?
Harus lelaki memandang wanita tetapi dengan tiga syarat;
1. Melihat kepada tempat bukan aurat (iaitu muka dan tangan sahaja). Adapun kepada aurat dilarang sama sekali sekalipun tanpa syahwat.
2. Melihat tanpa disertai syahwat. Jika dengan syahwat, haram melihatnya sekalipun pada tempat yang bukan aurat.
3.Tidak dikhuatiri mendatangkan fitnah.
Larangan melihat kepada aurat berdalilkan sabda Nabi s.a.w.;
Harus lelaki memandang wanita tetapi dengan tiga syarat;
1. Melihat kepada tempat bukan aurat (iaitu muka dan tangan sahaja). Adapun kepada aurat dilarang sama sekali sekalipun tanpa syahwat.
2. Melihat tanpa disertai syahwat. Jika dengan syahwat, haram melihatnya sekalipun pada tempat yang bukan aurat.
3.Tidak dikhuatiri mendatangkan fitnah.
Larangan melihat kepada aurat berdalilkan sabda Nabi s.a.w.;
لاَ
يَنْظُرُ الرَّجُلُ إِلَى عَوْرَةِ الرَّجُلِ وَلاَ الْمَرْأَةُ إِلَى
عَوْرَةِ الْمَرْأَةِ، وَلاَ يُفْضِي الرَّجُلُ إِلَى الرَّجُلِ فِي ثَوْبٍ
وَاحِدٍ، وَلاَ تُفْضِي الْمَرْأَةُ إِلَى الْمَرْأَةِ فِي الثَّوْبِ
الْوَاحِدِ
“Janganlah lelaki melihat kepada aurat lelaki lain, janganlah wanita melihat aurat wanita lain. Jangan lelaki sesama lelaki berada di dalam satu pakaian dan janganlah wanita bersama wanita berada dalam satu pakaian” (HR Imam Muslim dari Abi Sa’id al-Khudri r.a.)
Apa hukum bersentuhan antara lelaki dan perempuan?
1. Jika hubungan mereka adalah suami-isteri, harus mereka saling bersentuhan tanpa ada had dan batasan, yakni harus bagi suami atau isteri menyentuh mana-mana bahagian dari badan pasangan masing-masing tanpa sebarang pengecualian.
2. Jika hubungan mereka adalah sesama mahram; harus mereka bersentuhan –sama ada bersalaman, memegang atau sebagainya-, akan tetapi khusus bagi kawasan yang bukan aurat sahaja, iaitu kawasan yang harus dilihat oleh mahram. Adapun kawasan aurat, tidak harus menyentuhnya sekalipun sesama mahram. Kaedahnya; “Bahagian yang tidak harus dilihat, maka menyentuhnya juga tidak harus. Bahagian yang harus dilihat, maka menyentuhnya juga harus (dengan syarat tanpa syahwat dan tidak mendatangkan fitnah)”.
3. Jika mereka adalah ajnabi (tiada hubungan sebagai suami-isteri atau hubungan mahram); tidak harus sama sekali bersentuhan termasuk bersalaman.
Apa dalil larangan bersentuhan antara lelaki dan wanita yang ajnabi?
1. Saidatina ‘Aisyah r.a. menceritakan;
وَاللَّهِ مَا مَسَّتْ يَدُهُ يَدَ امْرَأَةٍ قَطُّ فِي الْمُبَايَعَةِ وَمَا بَايَعَهُنَّ إِلَّا بِقَوْلِهِ
“Demi Allah, tidak pernah sekalipun tangan Nabi s.a.w. menyentuh tangan wanita semasa berbai’ah. Baginda tidak membai’ah mereka melainkan dengan ucapannya sahaja” (Riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim).
Sekiranya antara lelaki dan bin Yasar r.a.; bahawa Nabi s.a.w. bersabda;
لأَنْ يُطْعَنَ فِي رَأْسِ أَحَدِكُمْ بِمِخْيَطٍ مِنْ حَدِيدٍ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَمَسَّ امْرَأَةً لا تَحِلُّ لَهُ
“Jika kepala seseorang dari kamu ditusuk dengan jarum dari besi itu lebih baik baginya dari ia menyentuh seorang wanita yang tidak halal untuknya” (Riwayat Imam at-Thabrani dan al-Baihaqi. Berkata al-Haithami; para perawi hadis ini adalah perawi hadis soheh. Berkata al-Munziri; para perawinya adalah tsiqah Lihat; Faidhal-Qadier, hadis no. 7216).
Benarkah ada ulamak yang mengharuskan lelaki bersalaman dengan wanita yang telah tua yang tiada lagi syahwat?
Ya, iaitu ulamak-ulamak mazhab Hanafi. Mereka berpandangan;harus seorang lelaki bersalaman dengan seorang wanita tua yang tidak lagi ada syahwat/keinginan kepadanya. Begitu juga, harus seorang wanita bersalaman dengan lelaki tua dengan syarat aman dari fitnah (yakni aman dari dorongan nafsu sama ada dari dirinya atau dari diri lelaki tua itu). Jika tidak aman dari fitnah, tidak harus bersalaman.
Namun menurut jumhur ulamak; haram bersalaman antara lelaki dan wanita ajnabi sama ada muda atau tua, sama ada masih ada syahwat atau tiada syahwat kerana dalil-dalil tadi menyebutkan pengharaman secara umum tanpa adanya pengecualian.(Fiqh al-Albisah wa az-Zinah, hlm. 108.)
Diharapkan
kita semua dapat memperbaiki diri,untuk jadi lebih baik dari
sebelumnya.Tutuplah aurat sesempurna mungkin.Kita hak Allah,Allah yang
berhak ke atas kita,bila Allah suruh kita tutup aurat..Kita terus
patuh,tidak perlu berfikir 2 3 kali...
Jika memang tak nak tutup aurat, engkar padaNya,jangan sesekali tinggal di bumiNya...Malulah dengan Allah..
Sama-sama beringat..dan sama-sama memperbaiki diri,insyaAllah.